אבחון רגשי – התנהגותי

בעיות התנהגות יכולות לנבוע מהרבה סיבות אפשריות לפעמים חשוב מאוד לבצע אבחון רגשי – התנהגותי כדי להבין ולהניח את האצבע על המקום המדויק שעליו זה יושב. ההבנה הזו יכולה להוביל לפתרון של הבעיה, ולהצמיח כלים משמעותיים שיסייעו בהתמודדות עם בעיות רגשיות והתנהגותיות.

 

למה אבחון רגשי – התנהגותי הוא חשוב?

כדי להתמודד עם האתגרים השונים של בעיות התנהגות ובעיות רגשיות, חשוב להעריך ולאבחן מה הגורמים שמובילים לבעיות הללו. על ידי הבנה של הסיבות להתנהגות, אפשר לשפר את היכולת לתמוך ולהתמודד עם ילדים או מבוגרים שחווים בעיות כאלה.

בעיות רגשיות והתנהגותיות יכולות להתעורר בעקבות השפעות רגשיות, חברתיות, קוגניטיביות או סביבתיות. לפעמים, יכול להיות שילד יביע תחושות של תסכול, חרדה או כעס, וההורה לא יבין מאיפה התחושות וההתנהגויות הללו נובעות. חקירה של הגורמים לבעיית ההתנהגות דורשת אבחון מקצועי.

כחלק מהאבחון, בודקים את התפקוד הרגשי של האדם הנבדק, מה שמספק תובנות לגבי המצב הרגשי שלו והאתגרים שהוא מתמודד איתם, שאולי בעקבותיהם צצו הבעיות. אבחון רגשי – התנהגותי מתבצע בדרך כלל על ידי כמה מבחנים שעורכים לנבדק, כאשר המטרה שלהם היא להעריך ולאבחן את היכולות הקוגניטיביות, החברתיות והרגשיות.

 

אילו סוגים של אבחון רגשי-התנהגותי יש?

סוג ראשון של אבחון רגשי – התנהגותי יכול להתבצע על ידי ראיונות, שנערכים בין הילד או המבוגר שנבדק, לבין איש מקצוע. תוך כדי שיחה והבנה, איש המקצוע יכול לזהות ולהצביע על גורמים שיכול להיות להם קשר לבעיית ההתנהגות או לבעיה הרגשית.

סוג שני של אבחון יכול להיעשות על ידי תצפית על התנהגות. הכוונה היא שמתבוננים באדם ואיך הוא מתנהג בסיטואציות שונות, וכך אפשר לזהות טריגרים מסוימים להתנהגות שלו. סוג שלישי לאבחון רגשי – התנהגותי יכול להתבצע על ידי מנגנון שבו האנשים הנבדקים בעצמם מספרים על החוויות האישיות שלהם. סוג כזה של אבחון יכול ללמד על התפיסה הסובייקטיבית שלהם, ויכול לחשוף דברים שנמצאים מתחת לפני השטח.

 

מתי כדאי לבצע אבחון רגשי-התנהגותי?

כמובן שענייני הנפש שונים מאדם אחד לאחר, ואין כללים קבועים. עם זאת, ישנם כמה מצבים שבהם אפשר להחליט שכדאי לגשת לאבחון, עבורכם או עבור ילדיכם. למשל, אם הילד סובל מקשיים בלימודים ולא מצליח להתרכז בשיעורים, ללמוד למבחנים או להוציא ציונים טובים. גם אם הילד סובל מבעיות חברתיות, ויש לכם חשש שזה קשור אליו או לאופן התנהגות מסוים שלו.

מצב נוסף הוא כאשר ישנה בעיית התנהגות נמשכת. למשל, אם אתם מרגישים על עצמכם שאתם פועלים בצורה מסוימת ומעוניינים לשנות אותה. כמו למשל התנהגות תוקפנית, דואגים בצורה מוגזמת, מתנהגים באימפולסיביות ומתוך רגש, בלי להקדיש מחשבה רציונלית לדברים. במצבים כאלה, ניתן לגשת לאבחון רגשי – התנהגותי, ולנסות לברר מה מפריע לכם וכיצד ניתן לטפל בכך.

 

שיטות הטיפול של הרב מנחם אינגבר

הרב מנחם אינגבר הוא רב, הורה ואיש טיפול. בנוסף לכך, הוא בעל תואר M.A בפסיכולוגיה, ובעל ניסיון רב שנים בתחום הטיפולי, גם עם ילדים וגם עם מבוגרים. שיטה מרכזית שבה הרב אינגבר משתמש היא הפסיכותרפיה – תהליך שמתבצע על ידי שיחות עם המטופלים, והפעלה שלהם תוך התנסות בסימולציות ושיקוף של ההתנהגות שלהם.

פסיכותרפיה יכולה לעזור למגוון מצבים שנקלעים אליהם. היא יכולה לעזור גם כאשר עולות בעיות בזוגיות, או בעיות אישיות. ניתן לטפל בפסיכותרפיה במצבים של דיכאון, טראומות עבר ואף התמכרויות. במהלך הטיפול, הרב אינגבר והמטופל מנסים לנתח את תחושותיו והתנהגותו של המטופל, בשימת לב לאירועי עבר ולגורמים שמובילים אותו להתנהג או להרגיש את מה שהוא מרגיש.

אני מאמין בכוח השוכן בכל אדם וביכולת להוציא את הטוב שלו לאור, למען חיים רגועים ומאוזנים.

המלצות
מאמר אחרון בבלוג