הפרעות קשב וריכוז

ככל שהקדמה והטכנולוגיה הולכות ומתפתחות, כך העולם מתפתח, אבל כך נוצרות גם השפעות נוספות על האדם ועל נפש האדם. חלק מההתמודדויות הגיעו כתוצאה מהקידמה, וחלק נחשפו כתוצאה ממנה. עם השנים, גם שיטות הטיפול המוכרות הלכו והתפתחו: אם בעבר הרפואה המדעית והקונבנציונאלית היתה הרפואה היחידה הרי שהיום שיטות הטיפול הועשרו והתרחבו.

לא רק שהטיפולים הנפשיים נכנסו לתודעה הציבורית, אלא גם סוגי הטיפול הנפשי התרחבו והעמיקו. אחד מסוגי הטיפול הללו הוא הטיפול הפסיכותרפי, והוא עשוי לתת מענה לסוגים שונים של התמודדויות: בין להתמודדויות עם תסמינים פיזיים לחלוטין ובין להתמודדויות עם מורכבויות רגשיות או נפשיות.

הפרעות קשב וריכוז- מה הן?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה מוכרת ורווחת – נתונים מדברים על אחד מכל עשרה או פחות ילדים. ההפרעה הזו היא מצב מעולם הנוירולוגיה, מצב ככל מצב אחר, שאינו משפיע כהוא זה על איכות האדם. הפרעות קשב וריכוז גורמות, כפי שניתן להסיק משמן, לקושי גדול ביכולת להקשיב בצורה איכותית ורציפה וכן להתרכז במשך זמן בדברים שונים. הפרעות קשב וריכוז עשויות להתבטא בכל מיני דרכים: אחת הדרכים המוכרות היא הנטייה לעשות דברים בצורה מהירה ואף לשלב עשייה של מספר דברים במקביל.

הפרעות קשב וריכוז, אף שניתן לטעות ולחשוב כך, אינן דבר ששייך לגילאים צעירים בלבד, אלא הן עשויות להמשיך גם לגילאים מאוחרים. היעדר טיפול הולם עלול להפריע לאיכות החיים – אבל טיפול הולם ומעמיק עשוי לא רק שלאפשר איכות חיים לצד הפרעות הקשב והריכוז, אלא גם לרתום אותן כדי לשפר את איכות החיים.

אבחון הפרעות קשב וריכוז אינו דבר פשוט ומובחן ולכן, לצורך האבחון יש לפנות לאנשי מקצוע מתאימים, מעולם הנפש והטיפול.

פסיכותרפיה

פסיכותרפיה זו שיטה טיפולית מעולם הפסיכולוגיה ולמעשה, היא ההיבט הטיפולי של הפסיכולוגיה. הטיפול הפסיכותרפי מתמקד בשיח, ובנוי על ניתוח עצמי, מודעות לתצורות התנהגות וחשיבה ובאמצעות כך, טיפול בבעיה הנתונה. טיפול פסיכותרפי הוא טיפול תהליכי ומעמיק: הוא יורד לעומקי הנפש, בוחן ומבין אותה וכך מאפשר את ההתמודדות עם בעיות מורכבות רבות.

הואיל והטיפול הפסיכותרפי הוא עמוק ואמיתי, חשוב במיוחד שהמרחב בין המטפל למטופל יהיה מרחב של ביטחון עבור המטופל, ושהמטופל ירגיש בו מוגן וכזה שיש בו אוזן קשבת, לב פתוח והתאמה אישית.

הטיפול הפסיכותרפי והפרעות קשב וריכוז

הטיפול הפסיכותרפי יכול לעזור ולהועיל במגוון רחב של התמודדויות: ביניהן, ניתן למצוא את בעיות הקשב והריכוז. כפי שנאמר לעיל, מקורן של הפרעות הקשב והריכוז הוא בנוירולוגיה; טיפול פסיכותרפי עשוי לסייע בזיהוי המקורות הנוירולוגים, הבנתם ורתימתם לצורך שיפור איכות החיים.

הטיפול הפסיכותרפי עשוי לסייע בהפרעות קשב וריכוז: קודם כל, יש ביכולתו להבין אם אכן מדובר בהפרעות קשב וריכוז או שמא בדברים אחרים- אף אם דומים. ניתן באמצעותו לנסות ולהבין מהם הגורמים להפרעות הקשב והריכוז וכן כיצד ניתן להתמודד איתן ואף לרתום אותן למטרת שיפור איכות החיים באמצעות אסטרטגיות שונות שיפותחו בהתאם למטופל בהנחיית המטפל.

פסיכותרפיה וערכים כגישה טיפולית

גישתו של הרב אינגבר, בין היתר פסיכותרפיסט במקצועו, מבקשת לשים זרקור על היבט חשוב ביותר בעולם הטיפול: היכרות עם תרבויות ועולמות ערכים שונים והתאמת הטיפול באופן איכותי למטופל הנתון, מתוך הבנה של סט הערכים והתרבות או המשפחה ממנה הוא הגיע. היכרות כזו מאפשרת יצירה של מרחב אמון וביטחון, כמו גם רגישות מוגברת, בין המטפל למטופל, וכך גם טיפול איכותי ואפקטיבי יותר.

הרב אינגבר מטפל גם באבחון הפרעות קשב וריכוז ומקנה, באמצעות גישתו הטיפולית, סט כלים באמצעותם ניתן יהיה להתמודד ואף לרתום את ההפרעות לטובתו של המטופל.

אני מאמין בכוח השוכן בכל אדם וביכולת להוציא את הטוב שלו לאור, למען חיים רגועים ומאוזנים.

המלצות
מאמר אחרון בבלוג